گروه فیزیک منطقه 6

فیزیک ، نماد کنجکاوی انسان به جهان پیرامون است.

گروه فیزیک منطقه 6

فیزیک ، نماد کنجکاوی انسان به جهان پیرامون است.

اطلاع رسانی

نخستین مجمع گروه فیزیک متوسطه دوم منطقه ٦

با موضوع بررسی و توجیه شرایط شرکت در جشنواره الگوی تدریس ، اجرای آزمایش های فیزیک و برگزاری مسابقه روز سه شنبه مورخ ٩٤/١٠/١٥ برگزار میگردد.

زمان: ١٤-١٦

مکان : خیابان ایرانشهر جنوبی ، بعد از تقاطع سمیه ، پلاک ٥٦ دبیرستان علامه حلی ٥

تشکیل تصویر در آینه مقعر


جسم در فاصله دورتر از مرکز

تصویر حقیقی-وارونه-بین کانون و مرکز - کوچکتر

الکتریسته ساکن


یـــآدش بــِ خیــــر :))

یک آزمایش جالب

تصویر زیر یک آزمایش جالب است که توسط پرفسور ادوارد اچ آدلسون استاد بخش "مغز و علوم شناختی" دانشگاه ماساچوست آمریکا  برای اثبات خطای دید پیشنهاد شده است.

شاید به نظرتون غیر ممکن باشه که دو مربع مشخص شده با حروف A و B یک رنگ باشند اما اونا واقعا همرنگاند. برای این که مطمئن بشید عکس رو ببرید توی paint و یک تکه از مربع A را برش و روی مربع B قرارش بدین.حتما تعجب می کنید طبیعتا مربع A با چهار مربع تیره رنگ اطراف B برخلاف انتظار ما همرنگ نیست.

کاربرد خازن

در اتومبیل: دستگاه اندازه گیری سوخت اتومبیل (عقربه ی بنزین) دارای یک خازن است که سوخت بین دو صفحه ی آن قرار داردثابت دی الکتریک مؤثر κ، بر حسب اینکه خازن پر یا خالی باشد، بین یک و κ تغییر می کند. ماده ی دی الکتریک بنزین یا گازوئیل است. یک مدار الکترونیکی ثابت دی الکتریک مؤثر را اندازه می گیرد اساس کار دستگاه اندازه گیری سوخت اتومبیل با تعیین رابطه ی بین مؤثر κ و ارتفاع h بنا شده است. 



عکاسی استروبوسکپی: با استفاده از خازن می توان عکاسی استروبوسکپی انجام داد، لازمه ی این کار استفاده از یک فلاش نوع خاصی با ظرفیت خاص است که بتواند توان بالایی درثانیه تولید کند. مثلاً برای مشاهده ی تخلیه ی انرژی ذخیره شده در خازن می توان مدار شکل  را در نظر گرفت. در صورتی که خازن پر باشد، با بستن کلید، لامپ روشن می شود. هرقدر انرژی ذخیره شده در خازن بیشتر باشد، نور لامپ بیشتر خواهد بود و هر قدر زمان تخلیه ی بار خازن کوتاه تر باشد توان نور لامپ بیشتر خواهد بود. با این روش عکاسی استروبوسکپی انجام می شود. در دوربین های عکاسی، زدن فلاش نیز با همین اساس کار می کند.



*فیزیک صفحه‌ها‌ی تماسی: در صفحۀ تماسی تلفن همراه یا یک دستگاه پخش MP3 ، یک ابزار پزشکی، یا یک تبلت (که در این جا نشان داده شده است) از فیزیک خازن‌ها استفاده می‌شود.
دو لایۀ ‌موازی از نوارها‌ی نازک رسانای شفاف نظیر اکسید ایندیم قلع پشت صفحه قرار دارند. ولتاژی بین این دو لایه برقرار می‌شود. نوارهای موجود در یک لایه به طور عمود بر نوارهای لایه‌ی دیگر سمت‌دهی شده‌اند، نقطه‌هایی که در آن‌ها این نوارها همپوشانی دارند به‌صورت شبکه‌ای از خازن‌ها عمل می‌کنند.
هنگامی که انگشت خود را (که رساناست) به یکی از نقطه‌های روی صفحه نزدیک می‌کنید، انگشت شما و لایۀ رسانای جلویی مانند خازن دومی عمل می‌کند که در آن نقطه به‌صورت متوالی بسته شده است. مدار متصل به لایه‌های رسانا مکان تغییر ظرفیت و در نتیجه جایی را که شما صفحه را لمس کرده‌اید تشخیص می‌دهد